mei 16
cheaten

Cheaten en afvallen: hou jij jezelf voor de gek?

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Het meest frustrerende van cheaten op het gebied van sporten en voeding, is dat het om een continue tweestrijd gaat met jezelf. Je bent je ervan bewust dat het anders moet, maar je kunt jezelf maar geen schop onder je kont geven om te beginnen of om het vol te houden. Je bent dan dus zeker niet lui, laks of ongedisciplineerd, maar je bent verstrengeld in je eigen gewoontes. Slaaf van je eigen automatische piloot. – Gelukkig is er een oplossing. Twee zelfs: de Lifestyle Coach en de Sencoach.

Cheaten: ach, je kent het wel

Zelfstandig ondernemer Ghislaine Lesage opent haar boekje over cheaten met betrekking tot beweging en voeding: “Let me be clear: ik hoef zeker niet af te vallen. Maar dat komt omdat ik gek ben op sport. Ik sport mijn hele leven al, als kind was dat handbal, badminton en skeeleren maar toen ik volwassenen werd ben ik blijven hangen bij krachttraining en rugby. ‘Niks aan de hand toch?’ zou je zeggen, maar onder de leden schuilt een ander verhaal. Dat is: voeding. Ik ben een banket- en chocoladefreak en stapelgek op etentjes. Daarin kan ik enorm cheaten. Dus als ik na een stedentrip of weekendje weg 2 á 3 kilo ben aangekomen (ja echt!), dan heb ik ontzettend veel moeite om te balansen. Mijn oplossing in mijn hoofd is dan: oh, ik sport deze maand gewoon even wat vaker of intensiever. Kortom: ik hou mezelf continu voor de gek om maar niet mijn voeding aan te hoeven passen. Stom, eigenlijk.”

“Ik hou mezelf continu voor de gek. Stom, eigenlijk.”

Voor de goede orde hebben we even 5 typen cheaters gecategoriseerd:

  1. De Toegever: “Ja, dit was m’n laatste hoor, ik moet écht volgende week beginnen.”
    De Toegever is het type cheater die steeds weer verkondigd op korte termijn met zijn/haar doel te beginnen, maar bij elke verleiding zwicht. Hij/zij geeft openlijk toe aan de verleiding, spreekt het zelfs vaak in het openbaar uit en troeft af met een vastberaden voorspelling over het doel.
  2. De Goedprater: “Eigenlijk is dit toetje al te veel, maar ik ga vanavond hardlopen dus dan kan het wel.”
    De Goedprater is de grootste joker van allen. Hij/zij focust zich wel op het doel, maar schuift de aanpak om dit doel te bereiken binnen no time van tafel en bedenkt ter plekke een eigen strategie/oplossing om het doel toch te kunnen behalen. Deze strategieën kunnen zeer creatief zijn.
  3. De Standvastige: “Zo! Ik heb een sportschema, voedingsschema, nieuwe sportkleding, etentjes en borrels afgezegd, de koelkast en kastjes geruimd: ik ben er klaar voor!”
    De Standvastige is het type cheater alles of niets en de wolf in schaapskleren als het om cheaten gaat. Hij/zij is bereid het hele leven drastisch om te gooien, licht de omgeving in over de plannen en doelen en ziet het doel al in zicht. Helaas is deze hardloper vaak een doodloper en ligt het cheaten in sporten en voeding al snel op de loer.
  4. De Hype Hopper: “Boerenkool beter superfood dan de anti-oxidanten in blauwe bessen?”
    De Hype Hopper is het type cheater met keuzestress. Hij/zij interesseert zich ontzettend in sporten en voeding maar waant zich in een jungle van advies, food- en fitness hypes en trends. Zodoende is hij/zij een Hype Hopper geworden: de ene week of maand wordt er bij groenten shakes gezworen en de andere maand is food stacking weer helemaal je-van-het. Goede interesse, maar een consequentieniveau van -10.
  5. Het Gezelligheidsdier: “Ja maar ik eet alleen ongezond in het weekend en met feestjes of etentjes.”
    Het Gezelligheidsdier lijkt een beetje op de Goedprater, maar het verschil zit ‘m in strategie. Het Gezelligheidsdier heeft namelijk een bijbel gemaakt van zijn/haar strategie en denkt heel logisch en verantwoord bezig te zijn door alleen tijdens social time te zondigen. Dit is natuurlijk niet zo, want tijdens die gezellige momenten geef je op wat je daarvoor bereikt hebt. Je begint dus eigenlijk steeds weer opnieuw.

Iedereen ontwikkelt op den duur zijn eigen gewoontes.

Verkeerde diagnose van het cheaten

Het gedrag van de ondernemer in de inleiding en van bovenstaande typen cheaters is niet zo raar. Iedereen ontwikkelt namelijk op den duur zijn eigen gewoontes. Sommigen kunnen zich prima aan gezonde voeding houden, maar hebben juist weer moeite om zichzelf tot sporten en bewegen te krijgen. Of, nog erger: je hebt het beiden niet onder controle. Frustrerend, want het is toch the whole package dat voor afvallen zorgt: sporten én voeding. Klinkt dit alles je bekend in de oren? Zo ja, dan hebben we een diagnose voor je die je in ieder geval uit kunt sluiten: je hebt géén gebrek aan discipline! Als je niet weet hoe je een gezonde leefstijl moet volhouden, betekent dit niet dat je geen discipline hebt, maar is er iets aan de hand met je lichaam dat aandacht vraagt.

De oplossing tegen het cheaten

  • Lifestyle Coach
    Een Lifestyle Coach is de ideale oplossing voor een complete aanpak van sport én voeding. Dit is o.a.: stress, nachtrust, voeding en training. Met natuurlijk eerst een hormoonmeting voordat we met je aan de slag gaan.
  • Sencoach
    Sencoaching is de ideale oplossing als je bijvoorbeeld al bezig bent met een goed sportschema, maar dat je wat meer power of motivatie tijdens je workout zelf wil kunnen produceren. Het is een vorm van trainen waarbij een training wordt gecombineerd met psychologie.

Dus: ben jij ook klaar met het spelen van de Excuus-Truus? Wil jij je gewoontes op het gebied van sport en voeding doorbreken? Maak dan een afspraak met een van onze Personal Trainers en ontvang een gratis intakegesprek.

Maak afspraak

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin