sep 25
motivatie om te sporten

Motivatie om te sporten terug? Een personal trainer is je vriend

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Motivatie om te sporten is voor onze personal trainers vanzelfsprekend. Het is hen ingebakken, in lichaam en geest. Door die ‘automatische’ motivatie is een training of workout waardevol geworden. En wat waarde heeft, daar maak je graag tijd voor vrij. Zonder aarzeling, zonder moeite. – Ben jij nu ondernemer in Amersfoort en omstreken en denk je: “Jij hebt makkelijk praten,” dan geven we je groot gelijk. Want dat hebben we ook. Echter is de mindset van onze personal trainers ook bij hen niet vanzelf gekomen; oefening baart immers kunst. Een kunstje die we jou ook graag willen leren. Maar eerst moeten we je iets afleren: die loze smoesjes.

Motivatie om te sporten: excuses in de kliko

Laten we beginnen bij de bron van je demotivatie: je smoesjes. Excuses om niet te hoeven sporten. Samen met jou en ongeveer de helft van alle Nederlanders verzinnen we wekelijks een excuus om onder onze trainingen uit te komen. Hoe ouder je wordt, hoe onwaarschijnlijker dat je nog écht wekelijks gaat sporten, aldus de statistieken van de volksgezondheid. De conclusie is: de meesten van ons houden gewoon niet van sporten. Daardoor is de motivatie om te sporten, nul. Naast dat de meeste van ons niet van sporten houden, zijn we blijkbaar ook niet zo creatief in de keuze van onze excuses. Met mijn jarenlange ervaring in de sportwereld hoor ik vrijwel altijd dezelfde excuses om niet te hoeven sporten. Omdat wij als Personal Training Club te Amersfoort wél creatief zijn, hebben we ze even op een rijtje gezet:

  1. Geen tijd om te sporten
    Je hebt een gezin, een hobby, werkt 40 uur per week en je wilt je vrienden zo nu en dan ook nog eens zien. Kortom: sporten past gewoon niet in jouw overvolle schema. Je bent namelijk al lang blij als je aan het eind van de dag uitgeput in bed kunt neerploffen. Echter, met zulke overvolle schema’s is sporten nu juist noodzakelijk. Want energie brengt energie. Het is een stress killer. Daarbij hoeft sporten niet lang te duren: onze Personal Trainingen duren slechts 40 minuten per keer. Komt de motivatie om te sporten al terug? 😉
  2. Saai
    Uiteraard hoef je niet iets te doen wat je niet leuk vindt; fun is een essentieel element om de motivatie om te sporten terug te krijgen. Gelukkig is er veel mogelijk binnen de sportwereld, waardoor ook jij makkelijk iets kunt vinden wat je leuk vindt. Zo kun je bijvoorbeeld alleen sporten of samen. Met Duo Personal Training train je bijvoorbeeld samen. Hierdoor kun je elkaar motiveren en nog even kletsen na afloop. – De Personal Trainer zorgt er wel voor dat de training niet verandert in een theekransje.
  3. Geen vertrouwen in zichzelf
    Er is niets frustrerender dan veel sporten en hier niets van merken. Dan keldert de motivatie om te sporten zeker. Toch is stoppen met sporten niet de oplossing. De trainingsschema/-methode die je nu hanteert, werkt simpelweg niet. Wat wel? Een andere aanpak. En wel een combinatie van effectief en doelgericht trainen met een Personal Trainer en voedingsbegeleiding. Werkt het niet? Of gaat het niet snel genoeg? Dan stellen we onze plannen bij.
  4. Geen motivatie om te sporten
    Een bekend scenario: vol goede voornemens sluit je een sportschoolabonnement af. De eerste weken ga je braaf drie keer per week, waarna het geleidelijk afneemt. Er komen steeds vaker andere dingen tussendoor. Het gevolg? Je gaat nog zelden naar de sportschool en bent uiteindelijk meer een sponsor dan een intensieve gebruiker. De oplossing: concrete afspraken. Personal training. Door een afspraak te maken met een Personal Trainer heb je altijd een stok achter de deur. Afzeggen gaat niet zomaar. Hij of zij rekent op je.
  5. Sporten is zo duur
    Sporten kan inderdaad erg prijzig zijn. Als je nooit gaat tenminste. Dan eindig je als één van de vele sponsors van de sportschool, dan dat je er zelf iets uithaalt. Wanneer je er ook daadwerkelijk iets voor terugkrijgt, is het een ander verhaal. Je zult zien dat door regelmatig en effectief sporten je lichaam fitter en strakker wordt, je meer energie hebt gedurende de dag en ‘s avonds vele malen beter slaapt. Daarbij helpt het ook om stress te verminderen én is het een momentje voor jezelf. Dat is je vast wel iets waard, toch?
  6. Spierpijn na het sporten
    Wanneer sporten pijn doet, gaat er iets mis. Sporten moet je meer energie geven en je lichaam fitter maken: wat weer voor motivatie om te sporten zorgt voor morgen. Wanneer je een oefening verkeerd uitvoert, kan dit nare gevolgen hebben in de vorm van blessures. Probleem: je voert je trainingsschema verkeerd uit. Oplossing: personal training. Door te sporten onder toezicht van een Personal Trainer voorkom je blessures en overbelasting.
  7. Futloos
    Vaak is dit geen goed teken. Wanneer je uitgeblust thuiskomt na een dag werken en nergens meer energie voor over hebt, is het hoog tijd voor verandering. Een mens hoort van nature de gehele dag dezelfde mate aan energie te hebben. In praktijk blijkt echter dat slechts weinigen dit ervaren. Hoe gek het ook klinkt: sporten zorgt voor meer energie. Door regelmatig te gaan sporten, zul je meer energie krijgen gedurende de dag. Je voelt je energieker en fitter en langzaam sijpelt de motivatie om te sporten weer terug. Ook ‘s avonds wanneer je thuiskomt na een lange dag werken.

Dus: ook klaar met al die excuses? Blaas je motivatie om te sporten dan nieuw leven in! Bekijk hier onze personal trainers en kies er alvast eentje uit ;).

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin