mei 10
ontbijten en afvallen

Ontbijten en afvallen: niet skippen maar timen

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Ontbijten en afvallen tegelijk: easy. En dan hebben we het niet over gezonde recepten met exotische ingrediënten. Nee, ik heb het over een stukje techniek. Met de juiste inzet van je ontbijt kun je namelijk je stofwisseling – en indien gewenst zelfs je vetverbranding – voor de hele dag stimuleren.

Ontbijten en afvallen: leren van religieuzen

Eerst even de boel opschudden met de vraag: ‘Waarom moet ik ontbijten om af te vallen?’ Misschien zit je dit namelijk te lezen en ben jij die ene persoon die nooit ontbijt. Je beweegredenen hiervoor kunnen divers zijn. Als Personal Training Club horen we de meest creatieve smoesjes om niet te ontbijten, maar vaak is het excuus gebaseerd op haast en afvallen. Want als we het ontbijt skippen, dan scheelt dat toch weer wat minuten of calorieën.
Echter zijn er ook religieuze, beter gegronde redenen om het ontbijt over te slaan. Misschien heb je wel eens gehoord van het principe Intermitted Fasting. Het afgelopen jaar duikt dit overal op in de media en het gaat om: vasten. Het is géén dieet dat voorschrijft wat je eet, maar wanneer je eet. Katholieken en islamieten kennen dit principe maar al te goed, met elk hun eigen vorm. Voor katholieken is dit 40 dagen vasten na carnaval en voor islamieten is dit de Ramadanwelke maximaal 30 dagen duurt. Ontbijten en afvallen is voor hen vanzelfsprekend gedurende deze vastentijd.

Religieuze redenen om te vasten zijn:

    1. Het vasten ziet men als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God;
    2. Het vasten is een van de vijf zuilen van de Islam en is dus verplicht;
    3. Het is mogelijk door het vasten zelfdiscipline te ontwikkelen en aan zwakheden in het karakter te werken;
    4. Het vasten laat voelen hoe het is om honger te hebben en helpt daarmee empathie voor minderbedeelden te ontwikkelen.

Addertjes onder het gras: zeg maar dag tegen je spiermassa

En nu? Nu is deze vorm van eten en drinken met religieuze oorsprong dus overgeslagen naar de fitness- en food wereld. Met de hippe naam: Intermitted Fasting. Een voedingsritme waarbij er wordt gestreefd naar een vastentijd van 16 tot 20 uur. Dit ritme van eten en drinken is met name populair geworden omdat het voor spectaculaire resultaten kan zorgen bij het afvallen. Ook dus als het gaat om ontbijten en afvallen. Er is helaas één groot nadeel: verlies van spiermassa. Een goede tip die ik je dan geven is: niet combineren met een koolhydraat-arm dieet. Deze combinatie zorgt namelijk gegarandeerd voor het verlies van spiermassa. Stukje theorie: bij Intermitted Fasting wordt gesuggereerd dat het groeihormoon enorm toeneemt en dat dit een positief effect heeft op de hersenen en de vetverbranding. Dit klopt zeer zeker. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat na verloop van tijd de actieve IGF-1 groeihormoonspiegel daalt. In Klokhuistaal: je behoudt een mooie vetverbranding, maar je spiermassa wordt aangetast. En dat wil je niet, want spiermassa is enorm belangrijk – waar ik in een ander artikel nog uitgebreider op zal terugkomen.

Je behoudt een mooie vetverbranding, maar je spiermassa wordt aangetast.

Ontbijten en afvallen: wat wél werkt

Ik hoor je denken: “Wat is dan wel een goed alternatief om vet te verbranden en toch spiermassa te behouden?” Het antwoord is simpel: niet skippen, maar timen. Zorg ervoor dat er voldoende tijd zit tussen je laatste maaltijd (voor de meeste mensen de avondmaaltijd) en het ontbijt de dag erna. Twaalf uur tussentijd heeft de voorkeur. En: nuttig je laatste maaltijd minimaal 2 uur voor het slapen gaan. Waarom? Weer even een stukje theorie: omdat er in de ochtend het hormoon Ghreline wordt gestimuleerd. Ghreline is een hormoon dat de eetlust opwekt, wat ook weer zorgt voor een stimulatie van je groeihormoon. – Klinkt ingewikkeld. Waar het op neerkomt, is dat je niet per se direct na het opstaan hoeft te ontbijten. De piek in het groeihormoon (je echte honger dus) vindt namelijk bij de meeste mensen pas na 1,5u na het opstaan plaats. Direct ontbijten na het opstaan betekent dus dat je eet terwijl je lichaam dit nog niet nodig heeft. Heeft je hongerige ik na het opstaan toch de drang om direct te ontbijten? Drink dan een kop koffie (zonder suiker!) met eventueel een lepel kokosvet om je hongergevoel te onderdrukken. Zo doe je dus aan ontbijten en afvallen tegelijk.

Je hoeft niet per se direct na het opstaan te ontbijten.

Trainen voor het ontbijten

Veel sporters zweren bij breakfast first alvorens aan een workout te beginnen. Er moet immers eerst wat brandstof in de motor, toch? Snappen wij, maar je kunt prima eerst gaan trainen om vervolgens pas daarna te ontbijten. Je lichaam kent namelijk een beschermingsmechanisme om spierafbraak te voorkomen. Let wel: alleen wanneer de training niet te lang duurt! Na het trainen is je testosteron en groeihormoon hoger geworden en heb je het meest optimale verbrandingseffect mogen ervaren. The holy grail voor het afvallen.

Samengevat: ontbijten en afvallen

  1. Nuttig je laatste maaltijd van de dag minstens 2 uur voor het slapengaan.
  2. Zorg dat er 12 uur zit tussen je laatste maaltijd van de dag en je ontbijt van de volgende dag.
  3. Combineer Intermitted Fasting niet met een koolhydraat-arm dieet

Gratis Health Check
Benieuwd hoe jouw gezondheid ervoor staat? Je buitenkant is immers maar een jasje! Vraag onze gratis Health Check vandaag nog aan, met vetmeting, lifestyle tips en voedingstips. Dit kan zomaar het startpunt zijn van een nieuwe leefstijl en een nieuw lichaam met nieuwe energie.

Share this post
Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin